Jelnyelvi szolgáltatás a kormányablakokban
Májustól minden okmányirodában és kormányablakban elérhető lesz a hallássérültek ügyintézését segítő „Kontakt” jelnyelvi szolgáltatás.
A hallássérültek akadálymentes ügyintézésére kialakított szolgáltatás most is elérhető kilencven kormányablakban, májusra pedig már minden okmányirodában és kormányablakban működni fog.
A szolgáltatás lényege, hogy a kormányablakokban megtalálható tableteken vagy számítógépeken keresztül az ügyfelek kapcsolatba léphetnek jelnyelvi tolmácsokkal. Ez segíti a személyes ügyintézés során őket abban, hogy kommunikálni tudjanak az ügyintézővel.
Azzal kapcsolatban, hogy az adott kormányablakban elérhető-e már a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége által létrehozott szolgáltatás, a https://kormanyablak.hu/hu/kormanyablakok oldalon, az Önnek megfelelő kormányablak kiválasztását követően tájékozódhat.
A kormányablakok kialakításánál kiemelt szempont az akadálymentesség. A mozgássérült ügyfeleket rámpákkal és liftekkel, a vakokat és gyengénlátókat speciális burkolattal és hangos térképekkel segítik, a Kontakt szolgáltatás pedig hamarosan lehetővé teszi a siket és nagyothalló ügyfelek számára is a gördülékeny ügyintézést.
Márciustól a bírósághoz lehet fordulni a gyermekkel való kapcsolattartásra vonatkozó előírások megsértése esetén
A gyámhatóság helyett a bíróság előtt lehet kezdeményezni 2020. március 1-től a gyermekkel való kapcsolattartásra vonatkozó határozatok végrehajtását, miután az Országgyűlés 2019. december 17-én elfogadta az erről szóló 2019. évi CXXVII. törvényt.
A bírósági hatáskörbe tartozó új, polgári nemperes eljárást a kapcsolattartásra jogosult és kötelezett személy is megindíthatja a határozatban foglaltak megszegésétől számított 30 napon belül.
A bíróság azt vizsgálja, hogy a kérelmezett fél a határozatban foglaltakat felróható módon megszegte-e. Amennyiben ez megállapítható, a bíróság elrendeli a végrehajtást, és egyben önkéntes teljesítésre hívja fel a felet.
Az önkéntes teljesítés elmaradása esetén a bíróság a törvényben meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazhatja a mulasztó féllel szemben: rendőrségi közreműködést kérhet, vagy indítványozhatja a szülői felügyelet megváltoztatását, illetve feljelentést tehet kiskorú veszélyeztetése miatt.
(birosag.hu; kormanyhivatal.hu)
Tovább egyszerűsödik a közigazgatási ügyintézés márciustól
Jelentős változásokat hoz a március a közigazgatásban, miután a kormányhivatalok egyszerűsítéséről szóló jogszabálycsomag több fontos eleme is hatályba lép. Az Országgyűlés által még decemberben elfogadott újításoknak köszönhetően tovább egyszerűsödik a közigazgatás, hatékonyabbá és gyorsabbá válik az ügyintézés.
Magyarország Kormánya számára kiemelten fontos, hogy az állampolgárok számára olyan színvonalú közigazgatási szolgáltatásokat nyújtson, ami lehetővé teszi, hogy 2030-ra Magyarország az egyik legélhetőbb ország legyen Európában. A jól működő, hatékony közigazgatás ugyanis hozzájárul az ország gazdasági versenyképességének javításához, hiszen az egyszerűsítésnek köszönhetően csökkennek a bürokratikus terhek.
A március elseje után induló közigazgatási eljárások esetén gyorsabbá válik az ügyfelek számára a jogerős döntések meghozatala, ugyanis mind a járási hivatalok, mind a kormányhivatalok döntéseivel szemben közvetlenül a bírósághoz fordulhatnak az ügyfelek közigazgatási per útján, megszűnik tehát a közigazgatási másodfok.
Jelentős változás, hogy a szabálysértési feladatokat márciustól a járási (fővárosi kerületi) hivatalok helyett a rendőrség fogja végezni. Az átszervezés indoka, hogy mind a bűncselekményekkel szembeni fellépést, mind a kisebb súlyú szabálysértésekkel (régebbi nevén kihágásokkal) szembeni szankciók érvényesítését is egy szerv, a rendőrség lássa el, amely személyi állományában és infrastrukturális eszközrendszerében egyaránt alkalmas a feladatok ellátására.
Egységessé válik az építésügyi igazgatás azáltal, hogy a jegyzőkhöz telepített építésügyi feladatokat a továbbiakban a kormányhivatalok végzik. Az építésügyi igazgatás soha nem volt önkormányzati feladat, az ilyen teendők egy részét a jegyzők államigazgatási feladatként látták el, míg más részüket eddig is a járási- és kormányhivatalok végezték. Annak révén, hogy az eddigi töredezett feladatellátás, illetve a hatásköri átfedések megszűnnek, hatékonyabb lesz az ügyfelek számára az építésügyi engedélyezés.
Azért, hogy a családok, illetve a gyermekek életében jelentős változással járó válások a lehető leggyorsabban, minden érintett fél számára megnyugtatóan lezáruljanak, a kapcsolattartás végrehajtásával kapcsolatos döntések meghozatala a gyámhatóságoktól a bíróságra kerül át. Ezáltal az érintett gyermekek érdekeit szem előtt tartva így gyorsabban meghozható a végleges döntés, a tapasztalatok szerint ugyanis a kapcsolattartási ügyek végrehajtásának több mint 90 százaléka a gyámhatósági döntéseket követően eddig is a bíróságra került.
Egyszerűbbé, átláthatóbbá válik a kormányhivatalok szervezete is, mivel az úgynevezett megyeszékhely szerinti járási hivataloknak megszűnik a járási hivatalok között betöltött kiemelt szerepe. Ezek a járási hivatalok eddig az egész megyére kiterjedő illetékességgel végezték többek között az olyan feladatokat, mint a környezetvédelem, munkavédelem, családtámogatás, fogyasztóvédelem vagy a nyugdíjbiztosítás. Az eddigi struktúrában olykor fejtörést okozott az ügyfeleknek, hogy egyes ügyekben nem ahhoz a járási hivatalhoz kellett fordulniuk, mint amelyikben élnek. Az új szabályozásnak köszönhetően viszont az összes megyei feladatot a megyei, illetve a fővárosi kormányhivatalok látják el.
(Miniszterelnökség)