Járási Hivatal hírei

2020. Május 16.

 

Időpontfoglalás nélkül is lehet okmányügyeket intézni a vidéki kormányablakokban

 

A védelmi intézkedések betartása mellett fokozatosan bővül a személyes ügyintézés lehetősége a közigazgatásban. A veszélyhelyzet ideje alatt lejárt okmányok cseréje esetében vidéken – tehát Budapesten és Pest megyén kívül – nem kötelező előzetesen időpontot kérni, a kormányablakkal nem rendelkező településeken pedig ismét szolgálatba állnak a mobilizált ügyfélszolgálatok. A foglalkoztatási ügyfélszolgálatok az ország teljes területén időpontfoglalás nélkül is fogadják ügyfeleiket.

A magyar állampolgárok 2020. március 12-ét követően lejáró, Magyarország területén hatályos valamennyi hivatalos okmánya a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napig még érvényes. Ha mégis szükség van a veszélyhelyzet idején lejárt okmány gyors cseréjére, Budapesten és Pest megyén kívül már nem szükséges időpontot foglalni a kormányablakokba. Minden más esetben továbbra is interneten vagy telefonon lehet időpontot kérni.

A kormányablakkal nem rendelkező településekre ismét kitelepülnek a mobilizált ügyfélszolgálatok, hogy megkönnyítsék a kistelepüléseken élő állampolgárok ügyeinek intézését.

A kormányhivatalok és járási hivatalok foglalkoztatási ügyfélszolgálatait országszerte – Budapesten és Pest megyében is – felkereshetik az ügyfelek előre foglalt időpont nélkül is. Az álláskeresők számára továbbra is rendelkezésre állnak az elektronikus ügyintézési lehetőségek.

Az enyhítések a megfelelő óvintézkedések betartása mellett lépnek életbe. Az ügyfelek korlátozott számban, lehetőleg az arcot eltakarva, egymástól megfelelő (1,5–2 méter) távolságra várakozhatnak az ügyfélterekben.

(Miniszterelnökség)

                                                                                                                                                                                

A járvány miatt tovább egyszerűsíti a kormány a lakossági és vállalati ügyintézést

 

A koronavírus-járvány elleni védekezés részeként újabb kormányzati intézkedés segíti az állampolgárok egészségének védelmét és a vállalkozások működését. A hatósági engedélyezés helyett bejelentéssel is végezhető lesz a legtöbb tevékenység, ezáltal is csökkenti a kormány az ügyintéző-ügyfél találkozások számát, valamint a vállalkozások adminisztrációs terheit. A bürokráciacsökkentő intézkedésnek köszönhetően akár a bejelentéstől számított kilencedik naptól szabadon elkezdhető lesz a kívánt tevékenység.

 Új rendeletet alkotott a kormány a veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettségről és az ellenőrzött bejelentésről. A változtatás lényege, hogy az engedélyköteles  tevékenységek, egyes kivételekkel már az elektronikus úton - ügyfélkapu, online űrlap segítségével vagy email útján - történő bejelentést követően gyakorolhatók lesznek. Így sok más ügy mellett például az üzletek működésének engedélyezése, vagy egy építmény használatba vételének engedélyezése is lényegesen egyszerűbbé és gyorsabbá válhat a rendeletnek köszönhetően.

Amennyiben a hatóság nyolc napon belül nem tiltja meg a tevékenység végzését, úgy az szabadon gyakorolható a kilencedik naptól. Abban az esetben, ha másik szakhatóságot is be kell vonni a folyamatba, a határidő 12 napra módosul. Az egyszerűsített ügyintézés csak az eljárást egyszerűsíti, a bejelentésben szereplő tevékenység folytatásához jogszabályban meghatározott feltételek teljesítése alól nem ad felmentést.

A hivatalok többek között akkor tilthatják meg a tevékenység végzését, ha az az egészség, élet vagy a környezet biztonságát veszélyeztetheti, kárt okozhat, továbbá, ha a bejelentés hiányos, vagy visszaélésszerű joggyakorláshoz vezethet. A határidőn belül megtiltott tevékenység esetén a hatóság - az eddigi szabályok szerint - teljes körűen lefolytatja az engedélyezési eljárást. Az újfajta, úgynevezett ellenőrzött bejelentés nemcsak kisebb adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra és magánszemélyekre, de az illetéknek vagy igazgatási szolgáltatási díjnak is csak az ötven százalékát kell befizetni, amennyiben nem szükséges az engedélyezési eljárás.

A rendelet nem terjed ki azokra az ügyekre, amelyek esetén nemzetközi vagy uniós szabályozás alapján mindenképpen szükséges az engedélyezési eljárás, így például a tűzfegyver megszerzéséhez és tartásához ezentúl is szükséges az eljárás lefolytatása. A rendelet továbbá nem vonatkozik a hatósági bizonyítvánnyal, igazolvánnyal és nyilvántartással összefüggő ügyekre, valamint azokra sem, amelyek során a hatóságnak kell mérlegelnie valamilyen pénzbeli vagy természetbeni juttatás megállapítását. A rendelet  további ügycsoportokat is felsorol, amelyek esetén továbbra is szükséges az engedélyezés, ilyenek többek között a gyámügyi és gyermekvédelmi eljárások, a jármű műszaki vizsga, a honosítás és az eredetvizsgálat vagy a bányászattal, veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenységek.

Évente 3-4000 különböző eljárásfajtában közel 25 millió engedélyezési eljárást folytatnak le a kormányhivatalok és más közigazgatási szervek. A mostani rendelet illeszkedik a már korábban meghozott, bürokráciacsökkentést célzó intézkedések körébe, amelyek által a kormány több lépésben csökkentette az eljárások számát, eltörölte vagy mérsékelte az illetékeket, és rövidítette az ügyintézési határidőket.

Az e-mailben történő bejelentésekhez elérhető kormányhivatali címek:

Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal e-mail címe:

bejelentes@bacs.gov.hu

Bajai Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.bajajaras@bacs.gov.hu

Bácsalmási Járási Hivatal e-mail címe

bejelentes.bacsalmasjaras@bacs.gov.hu

Jánoshalmi Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.janoshalmajaras@bacs.gov.hu

Kalocsai Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kalocsajaras@bacs.gov.hu

Kecskeméti Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kecskemetjaras@bacs.gov.hu

Kiskőrösi Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kiskorosjaras@bacs.gov.hu

Kiskunfélegyházi Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kiskunfelegyhazajaras@bacs.gov.hu

Kiskunhalasi Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kiskunhalasjaras@bacs.gov.hu

Kiskunmajsai Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kiskunmajsajaras@bacs.gov.hu

Kunszentmiklósi Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.kunszentmiklosjaras@bacs.gov.hu

Tiszakécskei Járási Hivatal e-mail címe:

bejelentes.tiszakecskejaras@bacs.gov.hu

 

(Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal)